Ideał kobiecego ciała

Kobieta ma być nieco brzydsza od anioła, mężczyzna nieco ładniejszy od diabła – twierdzi znany aforysta francuski la Rochefoucault. I tak już ma być – kobieta musi być piękna… Szczególnie dziś, gdy zawładnął nami tzw. kult ciała, a z ekranów, szpalt gazet, szczególnie tzw. prasy kolorowej, reklam, bilboardów wciąż rozbrzmiewa dyrektywa: Bądź piękna!, Dąż do doskonałości!… Dotyczy to szczególnie kobiet (choć zauważyć można, że i mężczyzn zaczyna „dopadać” owa tajemnicza kulturowa przypadłość), wszak to one najczęściej łączone były z ciałem i pięknem.  A przecież ideał piękna kobiety jest zmienny w przestrzeni i czasie, zależny od kultury, czyli zawsze zrealatywizowany. Jeśli

Czytaj więcej »

Feminizm II fali i jego polska recepcja

(Tekst napisany został w ramach: Studium Doktoranckie Historii Nauki i Kultury przy Instytucie Historii Nauki Polskiej Akademii Nauk i nie odzwierciedla prywatnych poglądów autorki na feminizm; z racji, by tak rzec, zawodowych zainteresowana jestem antropologią kultury i starymi mitologiami, zatem interesuje mnie, jak we współczesnych zjawiskach kulturowych funkcjonują stare symbole i mity – stąd moim „ulubionym” zagadnieniem jest niemal nieznany na gruncie polskim nurt duchowości feministycznej, a w nim: nawiązywanie do starych kultów i religii związanych z Boginiami. Tekst jest z gatunku „prostych” relacji, co – jak sądzę – w dobie zwiększającego się zainteresowania i krytyki feminizmu i „genderu” może

Czytaj więcej »

Kobieca duchowość w ramach ruchu New Age

(Tekst poniższy został wygłoszony w formie referatu na konferencji naukowej zorganizowanej przez Uniwersytet Wrocławski i wszedł do tomu pokonferencyjnego pt. Oczekiwania kobiet i wobec kobiet, pod red. B. Płonki-Syroki, Warszawa 2007, s. 455). Ruch Nowej Ery nie stanowi żadnej zwartej organizacji, jest zbiorem luźno ze sobą powiązanych grup o pewnym wspólnym światopoglądzie z pogranicza religijności, nauki i ekologii. Ów światopogląd przejawia się na tysiące sposobów, nie jest łatwy to uchwycenia i opisania. Czerpie inspiracje z wielu tradycji i z powodu wielości odniesień New Age jest generalnie oceniany jako synkretyczny. Genezę Ruchu wywieść można z teozofii. W 1875 r. w Nowym

Czytaj więcej »